Jak na čištění klimatizace v autě

Publikováno:

Jak na čištění klimatizace v autě

Jak na čištění a dezinfekci klimatizace v autě s přípravky na bázi pěny nebo spreje?

Dezinfekce klimatizace patří k důležité, ale často opomíjené péči o vozidlo, kterou pravidelně provádí jen minimum řidičů. 

Při jejím nedostatečném čištění dochází nejen ke snížení pohodlí při užívání vozu jako:

  • hlučnější nebo nepravidelný chod ventilace,
  • zhoršený výkon chlazení,
  • zápach, zhoršená kvalita vzduchu v kabině,
  • rychlé mlžení oken.

Může také negativně ovlivňovat lidské zdraví, s projevy jako:

  • škrábání v krku,
  • svědění očí,
  • kašel,
  • rýma,
  • bolest hlavy,
  • únava při jízdě.

Ve vlhkém prostředí výparníku, kde se kondenzuje pára, se množí bakterie, viry a plísně, které se následně šíří do prostoru kabiny a dochází k jejich přímému vdechování. Proto je vhodné pravidelnou dezinfekci nepodceňovat, i když projevy zanesené klimatizace nejsou na první pohled zřetelné nebo viditelné.

Varianty dezinfekce a čištění klimatizace v autě

Na úvod je třeba zmínit, že pouhé užití vůně nebo parfému není vhodná varianta – pouze krátkodobě zamaskuje problém. Pro radikální odstranění zápachu je potřeba důkladnější zásah.

Návštěva profesionálního servisu

Varianta č.1 je svěření vozidla do péče kvalifikovanému pracovníkovi, který dokáže klimatizaci hloubkově mechanicky nebo ultrazvukově vyčistit (dostane se přímo k jádru problému, tj. výparníku a odtokům kondenzátoru) a současně vydezinfikovat s využitím ozónu.

Ozón je velmi účinný při likvidaci pachů, bakterií a virů ve vzduchu i na površích - je ale potřeba úkon provádět odborně, jelikož ve vysoké koncentraci je ozón toxický.

Pokud se chcete do čištění klimatizace pustit svépomocí v pohodlí domova, tak na trhu existuje několik možností a produktů, se kterými je použití jednoduché, bezpečné a cenově dostupné.

Mezi nejčastěji používané varianty patří spreje nebo pěnové čističe, které se aplikují do klimatizace (přímo nebo pomocí hadičky) a následně se nechají při zapnuté klimatizaci působit.

Pěnové čističe klimatizace

Pěnová dezinfekce výparníku klimatizace se označuje za nejúčinnější domácí metodu, kterou můžete zvolit.

Před samotným čištěním se vyndá starý kabinový filtr. Čištění spočívá v aplikaci přímo na výparník, ke kterému snadno vytvoříte přístup hadičkou, která je součástí balení. Pěna touto cestou pronikne do lamel a eliminuje zdroj zápachu. Po uplynutí doporučené doby působení dle návodu výrobce (cca 15-30 minut), se pěna rozteče do formy tekutiny a odteče ven odtokem klimatizace pod auto.

Po skončení působení se zasune nový kabinový filtr, nastartuje se vozidlo, zapne ventilátor a klimatizace nastaví na maximální výkon (studený vzduch). Výparník se tímto způsobem nechá vysušit po dobu 10-15 minut. Na závěr je vhodné ještě manuálně vyvětrat auto otevřenými okny.

Efekt je trvalejší a dochází k důkladnější likvidaci patogenů, než při užití spreje. Doporučený interval opakování je 6-12 měsíců.

Pěnový čistič klimatizace BG 709 desinfekční sprej Frigi Clean je vhodný jak pro vysoce znečištěné výparníky - bakteriálně či mechanicky, tak i pro využití v rámci prevence. Aktivní pěna z výparníku zcela rozpustí nánosy chlupů, prachu, vlasů, mastnot, hmyzu i nikotinu, se současnou likvidací zápachu, plísní, bakterií a dalších alergenů.

Interiérové spreje na čištění a dezinfekci klimatizace

Jedná se o nejpohodlnější a nejužívanější formu čištění klimatizace.

Funguje na principu umístění odjištěné nádobky do prostoru interiéru (mezi přední a zadní sedačky) se současným nastartováním a zapnutím klimatizace (na plný výkon s nastavením cirkulace vzduchu pouze na vnitřní uzavřený oběh), při čemž je následně aerosol rozptylován do celé kabiny. Účinné látky cirkulují v celém interiéru i klimatizačním systému, což zaručuje dostupnost do všech míst automobilu.

01: sprej na čištění klimatizace

Nevýhodou je, že nedokáže odstranit biofilm (slizkou vrstvu tvořenou mikroorganismy a nečistotami, které ulpívají na vlhkém povrchu kondenzátoru a způsobují zápach) – z tohoto důvodu je vhodný spíše jako doplněk, než jako řešení pro důkladné vyčištění klimatizace. K tomuto účelu doporučujeme produkt BG703 Desinfekční sprej.

Pokud preferujete použití sprejové formy přípravku před pěnovou, doporučujeme častější čištění, minimálně 2x ročně.

Pokud hledáte finančně méně nákladnou variantu, vhodným produktem může být SHERON KLIMA sprej 150ml.

Výměna kabinového filtru

Poslední důležitou součástí, jak udržet klimatizaci „v kondici“, je pravidelná výměna kabinového filtru. Výměna by se měla provádět minimálně 1x ročně (v případě alergiků nebo u vozidel s vyšší koncentrací lidí i častěji) nebo po ujetí 15 000 km, a to před sezónou – na jaře. Za zvážení stojí také pořízení filtru s antibakteriální vložkou nebo obsahem aktivního uhlí, které ještě podpoří dezinfekční účinek.

Takové filtry nabízí např. výrobce MANN-FILTER, kdy se počátečními písmeny v názvu rozlišují typy produktů dle jejich vlastností.

  • CU - pro základní kabinový filtr, který zachytí drobné částice, saze nafty atd..
  • CUK - pro kabinový filtr s aktivním uhlím, který kromě základní funkce zachytí i pachy a škodlivé plyny
  • FP - pro kabinový filtr s antibakteriální složkou, který kombinuje ochranu před kontaminanty, alergeny i spory plísní

Vhodnou prevencí proti zanášení klimatizace je její vypnutí alespoň 5-10 minut před dojezdem – tak, aby výparník měl čas vyschnout a nezůstávala zde vlhkost, ve které se následně daří plísním.

Pro vás sestavil tým obchodu www.red-rider.cz.