Jaká aditiva do nafty - umí toho více, než si myslíte!

Publikováno:

Jaká aditiva do nafty?

Co jsou aditiva?

Aditiva do nafty jsou souborem mnoha velmi užitečných látek, které aktivně chrání nejvíce namáhané součásti palivových a výfukových soustav.

Rozdělení aditiv

V základu se aditiva dělí na palivová a olejová. U paliv následně dle používaného paliva, tedy aditiva benzínová a naftová. V tomto článku se zabýváme aditivy do nafty, která se dále dělí na zimní a letní, dále čistící k čištění palivových soustav, k čištění vstřiků, k dekarbonizaci a čištění DPF filtrů, sportovně smýšlející motoristé je také používají ke zvýšení výkonu motorů - některá aditiva dokáží díky cetanovému busteru zvýšit cetanové číslo nafty.

Zimní vs. letní aditiva do nafty

Aditiva motor čistí, mažou, chrání před korozí, rozkládají vodu a dekarbonizují palivovou a výfukovou soustavu. Aditiva se u nafty obvykle liší svým složením pro letní a zimní období. Letní aditiva se používají od jara do podzimu, tedy ideálně v období, kdy teploty dosahují plusových teplot.

Zimní aditiva do nafty se doporučují používat pouze v zimě, jelikož primárně zvyšují filtrovatelnost nafty v chladných obdobích, kdy nafta může začít tuhnout nebo parafínovat, každý to vyjadřuje jinak. Tuto "ředící" vlastnost aditiv v létě opravdu nepotřebujeme. Naopak v letním období se doporučuje letní aditivum do nafty, jelikož dokáže v tomto období lépe chránit motor.

Zimní aditivum do nafty se aktivně chemicky naváže na motorovou naftu, zde je potřeba zdůraznit, aby k onomu navázání chemické reakce spojení došlo, musí mít tankovaná nafta kladnou teplotu! I samotný aditiv by měl být skladován v teplejším prostředí, jelikož i on dokáže tuhnout v relativně málo mínusových teplotách. Nafta s aditivy již toto nepřipustí, tedy aspoň do určitých teplot. Každé aditivum to má dané trochu jinak.

Letní aditiva pracují aktivně v oblasti mazání vstřikovacích čerpadel a vstřiků, odstraňují úsady z biosložek v palivové soustavě a dokáží též aktivně rozkládat karbon ve spalovacím prostoru, v oblasti ventilových sedel, dále ve výfukové soustavě čistí oxidační katalyzátory s lambda sondou a filtry pevných částic.

K čemu aditiva do nafty slouží a jaké jsou možnosti?

Aditivum do nafty je dnes prakticky nezbytnou součástí při tankování, kterou by neměl žádný motorista, který důsledně pečuje o svůj vůz, opomenout nebo jim opovrhovat. Kor v případě, kdy vlastníte vůz s nejmodernějším naftovým motorem. 

Problém jsou biosložky a nekvalitní palivo

V dnešní době jsou kladené vysoké nároky na plnění stále přísnějších emisních norem, přičemž paliva mají stále vyšší podíl složek z obnovitelných zdrojů, tedy z biosložek.

Tyto složky v oblasti hoření jsou s naftou rovnocennou látkou, ovšem jejich podíl za sebou zanechává bez aditiv nesmazatelnou stopu v palivové soustavě a v motoru samotném. Asi tušíte, že ta stopa nebude blahodárná, ale spíše naopak.

Jaké ověřené značky aditiv doporučujeme:

VIF

VIF aditivum do nafty pod označením VIF SUPER DIESEL ADITIV LETNÍ a VIF SUPER DIESEL ADITIV ZIMNÍ jsou dlouhodobě velmi oblíbenými produkty na českém trhu v baleních 125 ml, 500 ml, 5L, 10L, 25L, 55L a 200L.

Tato aditiva fungují především velmi dobře jako preventivní prostředek bránící potížím díky biosložkám a v zimě proti zamrzání nafty. Ale VIF není jediný výrobce, který je na českém trhu. Jedná se o kvalitní aditivum, se kterým rozhodně neuděláte chybu. 

BG Products 

Dalším velmi silným hráčem, kterému díky jeho kvalitě produktů a jejich dovednostem silně roste podíl na trhu, jsou produkty amerického výrobce BG Products, která jsou považována za nejlepší aditiva do nafty (i benzínu), což potvrzují různé nezávislé i uživatelské testy. Jde především o aditiva opět v různých baleních. Na pravidelnou aditivaci nafty pod základním označením BG225, BG PD14 (doporučujeme!), BG238 (do extra nízkých teplot) a BG247.

Tato aditiva díky špičkovému složení způsobují u nafty vysoké čistící a mazací schopnosti, které nemají v současné době na našem trhu konkurenci. Ale výrobce produktů BG jde mnohem dál, vyrábí totiž aditiva k profesionálnímu čištění a dekarbonizaci všech součástí motoru. K dalším produktům výrobce BG se podrobněji věnujeme v našich tipech a radách

Špička na čištění palivové a výfukové soustavy

Na jednorázové čištění palivové i výfukové soustavy vřele doporučujeme BG 245 a BG PD15 - dle našich zkušeností aktuálně opravdu nejlepší produkt na trhu. 

Metabond

Dalším výrobcem, který dodává aditiva na český trh je výrobce METABOND, který pro ošetření motorové nafty dodává produkty pod názvem METABOND MEGASEL PLUS v balení 250 ml a 5L, která též výrazně vylepšují vlastnosti motorové nafty.

ProTec

Ucelenou řadu čistících aditiv nabízíme i od německého výrobce PRO-TEC, kde nabízíme pro naftové motory především čistící produkty, včetně produktů pro čištění též oxidačních katalyzátorů a filtrů pevných částic DPF a FAP.

Další naše nabízené značky k ošetření motorové nafty jsou např. LIQUI MOLY.

Co říkají recenze?

Aditiva do nafty recenze mají a není jich zrovna málo. Silným informačním rádcem je v tomto prodejní server Heureka.cz, ale i další prodejní servery se nyní snaží podávat co nejvíce informací o prodávaných produktech (Zboží.cz a Google).

Drtivá většina recenzí se nese v duchu positivního ohlasu na chod motoru. Jen pozor, i v tomto segmentu jsou aditiva špičková a ta méně kvalitní. V naší nabídce jsou pouze aditiva špičková, fungující, ta, kde máme vlastní zkušenosti s jejich používáním - tedy námi a širokou veřejností s dobrými výsledky vyzkoušené a otestované.

Mnoho řidičů i my můžeme prohlásit, že používání aditiv je ideální způsob, jak snížit spotřebu nafty. Není to rozhodně jediné plus, ale veřejnost to řeší nejvíce - snížení spotřeby nafty. 

Prémiová nafta vs. vlastní aditiva

Logicky v současnosti stále diskutovanější téma. Prémiová nafta prodávaná na čerpacích stanicích je zpravidla vyhotovená přidáním aditiv výrobce VIF. Benzina je prodává pod označením VERVA. Častou otázkou ovšem je, kolik aditiv v tomto palivu skutečně je. Je jasné, že výrobce dodržuje minimálně předepsaný podíl aditiv daný zákonem, ale to nemusí vždy být v souladu s předpisem výrobce aditiv.

Proto Vám doporučujeme aditivovat nafty (ideálně bez biosložek) svépomocí. Jedině tímto způsobem budete mít absolutní jistotu, že ošetření aditivy je maximálně možné a opravdu efektivní. My bychom to jinak neudělali a vychází to mnohem levněji, což již každý zkušenější motorista ví. Správným dávkováním aditiv do nafty se zabýváme v jiném specializovaném článku.

Pokud ještě aditiva nepoužíváte, zkuste to změnit

Pro případnou volbu nejvhodnějšího aditiva nás prosím neváhejte kontaktovat. Poradenský servis v aditivech je součástí našich klientských služeb, které jsou čím dál více zákazníky využívány a díky zpětným vazbám z vaší strany doplňovány o informace a zdokonalovány dle představ a potřeb mnoha motoristů.

Pro Vás zajistil tým společnosti Red Rider s.r.o.