Dekarbonizace přímovstřikových benzínových motorů

Publikováno:

Škoda Superb 3,6 FSI-1

Přímovstřikové benzínové motory a jejich trampoty s karbonem

Pokud vlastníte moderní vozidlo s přímovstřikovým benzínovým motorem typu GDi, T-GDi, TSi, TFSi, FSI, TCe, THP apod., tak je velice pravděpodobné, pokud neaditivujete pravidelně palivo, že Váš vůz ztrácí na výkonu či kultivovanosti z důvodu přítomnosti tvrdých karbobonových úsad v oblasti sání, ventilových sedel a pístních kroužků.

Mnoho motoristů si tohoto jevu nemá šanci v počátku vůbec všimnout. V souvislosti s těmito potížemi se dále naráží na skutečnost, že má problémy i spalovací prostor, tedy postupně rostoucí vrstva karbonu na vstřikování a samotných zapalovacích svíčkách, které postupně přestanou dávat dostatečně velkou jiskru k dokonalému prohoření paliva a tím se do systému dostává neúměrné množství sazí, které již konají své dílo zkázy.

Pokud má problémy svíčka, zpravidla se to negativně podepíše i na vysokonapěťových cívkách, které je nabíjí elektrickým impulsem a přítomnost karbonu má nemalý podíl též na nepopulárním zvýšení spotřeby paliva. Velice nepříjemná je i situace, kdy jste vykázáni z technické kontroly, jelikož Váš vůz není schopen obstát při testu emisí.

Koho se toto může týkat?

Z naší praxe jsme se již měli možnost přesvědčit, že tento problém je černou můrou všech automobilových značek, tedy jak těch prémiových, zejména německých automobilek ...., ale i vozy s motory koncernových značek.

Jaké jsou příčiny zakarbonování motoru?

Ne nadarmo jsou již v současnosti nejnovější přímovstříkové benzínové motory vyráběny s částicovými filtry DPF či FAP. A to je úskalí, o kterém by Vám mohl vyprávět asi tak každý druhý majitel naftového vozidla. A proč toto všechno vzniká? Je to kvalitou benzínu? Zdaleka nejen toto se podepisuje na čistotě motoru. Tlačí se na co nejvíce ekologický provoz vozidel, motory pro maximální snižování emisí hltají opakovaně již spálený vzduch (kvůli jeho vysoké teplotě zajišťující lepší emise), což s sebou nese právě spoustu nečistot do oblasti sání. O toto se starají mnohdy obávané EGR systémy a spousta jiných zařízení a čidel ovlivňujících složení paliva před jeho vstříknutím do motoru.

Stačí, aby jeden článek v tomto technickém uskupení, např. z důvodu nánosu uhlovodíků nepodával správná data řídícím jednotkám motoru nebo nepracoval tak, jak se očekává a problém je na světě a tak v počátku a v tichosti nabírá vznikající problém větších a větších rozměrů. Jednoho dne si určitě všimnete, že při prudším sešlápnutí plynu se za Vámi tvoří obláčky kouře, tedy pokud ještě nemáte částicový filtr, motor ztrácí na tahu, jakoby se vzpíral Vás poslouchat a nutí Vás šahat za jeho provoz hlouběji do peněženky za zvýšenou spotřebu benzínu.

Co dělat, když jste již nabyli dojmu, že se něco v tomto smyslu děje?

Už se dá říci, že je v této chvíli pozdě dohánět zanedbanou prevenci, o které jste možná dosud ani nevěděli. V okamžiku, kdy motor již chrlí saze z výfuku, pomůže jedině profesionální dekarbonizace pomocí speciální chemie od BG - profesionální Kit Set PLATINUM, který používají pouze proškolené servisní firmy, mezi něž se řadíme i my, tedy společnost Red Rider s.r.o. Vůz nám svěříte do péče na cca 3-4 hodiny.

Pokud jste ti šťastnější a chcete zahájit účinnou, včasnou a pravidelnou prevenci, čtěte doporučení níže.

1.krok - dekarbonizace sání je prováděna pomocí speciální chemie BG a dávkovacího zařízení s profi adaptéry na sání. Proces dekarbonizace BG je garantovaný z hlediska bezpečnosti pro motor - nehrozí, že by se nějaké částice karbonu ze sání "utrhly" jako celek, který by vletěl do útrob motoru, jelikož uvedená chemie při kontaktu s karbonem působí na jeho rozpad do plynných skupenství vodíku a mikročástic plynného uhlíku. Vše se dostane ven přes výfukový systém. Tomuto vylučování nahromaděných plynů v sání se musí věnovat v průběhu dekarbonizace vysoká pozornost a každých cca 45 vteřin je vyhnat ven pomocí opakovaného prudkého sešlápnutí plynového pedálu a zvýšení otáček pro krátký okamžik na přibližně 4000 ot./min. Proces dekarbonizace sání pohltí během krátké doby, přibližně během 1-1,5 hodiny (dle objemu motoru a jeho spotřeby) 2 litry účinné chemie BG PLATINUM pro sání. Motor si při této očistě zpravidla sám zvyšuje své otáčky až na hranici 1500 ot./min.

2.krokem v návaznosti na postupné čištění celého systému sání, vstřikování a palivové soustavy přistupujeme k dekarbonizaci vstřikování a spalovacího prostoru. Pro tento účel zaslepujeme přívod paliva z nádrže do motorového prostoru. Palivem se pro tento účel opět stává speciální chemie BG pro přímovstřikové motory, kterou ženeme do motoru pod zvýšeným tlakem, opět pomocí profi zařízení BG. V této souvislosti často narážíme na zanedbanou výměnu zapalovacích svíček, kde se osvědčuje nájezd okolo 60.000 km na jednu sadu. Mnohdy vytáhneme z motoru svíčku, která již tak ve své spodní části ani nevypadá jako zapalovací svíčka, spíše jako hrudka karbonu. Svíčky kontrolujeme vždy před započetím všech prací, aby byla případně zajištěna před zahájením všech činností jejich výměna a tím i jejich plná funkce. Tento proces dekarbonizace palivové soustavy s sebou obnáší přibližně 0,75-1 hodinový proces.

3.krokem je již odstranění karbonu z oblasti olejového prostoru, přesněji se zabýváme pouze tvrdými karbonovými úsadami v oblasti pístních kroužků a ventilových sedel. Běžně se k tomuto účelu používá s volně prodejný produkt BG109, v případě silnějšího zanešení a intenzivnějších komplikací spojených se ztrátou oleje se použije profesionální produkt k tomuto účelu od BG. Proplach je velmi důležitý proces, který zajistí návrat správné funkce pístních kroužků, tedy zvýší se a vyrovnají se tlaky mezi jednotlivými válci motoru, motor se tím pádem utěsní a minimalizuje se tak spalování (spotřeba) oleje, dochází k efektivnějšímu spalování benzínové směsi (snížení spotřeby paliva) a eliminují se samozápaly, na které motory trpí vzhledem k zvýšenému výskytu karbonových úsad ve spalovacím prostoru, protože se tím pádem zvyšuje plnící tlak motoru a palivo se vzněcuje dříve, než je požadováno. Proces dekarbonizace olejového prostoru je stejný, jako pro naftový motor, trvá shodně 30 minut při otáčkách motoru 1200-1300 ot./min. Po skončení tohoto procesu doporučujeme olej z vozu v nejkratším možném čase vypustit a nechat vytéct či vysát do poslední kapky, rozhodně nedoporučujeme s vozem jezdit, kromě zajetí do dílny či na rampu a to pouze v nižších otáčkách motoru. Paralelně s vypuštěním motorového oleje probíhá výměna olejového filtru. Motor je v tomto okamžiku čistý a dobře připravený pro novou náplň motorového oleje.

4.krok je velmi důležitý a tím je umístění zpět vypouštěcího šroubu, našroubování nového olejového filtru a nalití nového motorového oleje. A právě u motorového oleje se na chvilku zdržme, jelikož je zde potřeba dbát na správnou volbu životodárné tekutiny pro motor. Je potřeba si dobře rozmyslet, jaký motorový olej použít právě pro Váš vůz. Na našem e-shopu máte více možností pro správnou volbu motorového oleje díky propracovanému systému pomocí:

Obecně k volbě oleje je potřeba zmínit, že je na trhu velké množství různých značek s různou kvalitou. Dle našeho zkoušení a používání olejů Vám doporučujeme volit z hlediska kvality oleje z těchto 2 značek:

  • PETRO-CANADA - pro nás jednoznačně nejlepší oleje z naší nabídky, především řady SUPREME SYNTHETIC C3-X ve viskozitách 5W-30 a 5W-40 kvalitativně vévodí v náplních pro komplet koncern VW, Mercedes-Benz, BMW, japonské a korejské automobilky. PETRO-CANADA vyrábí nejčistší základový olej na světě s čistotu 99,9% kompletně zbaven sulfátů, fosforu, síry ...., čímž zajišťuje kontinuální udržitelnost čistoty všech součástí motoru.
  • MOBIL - evropské oleje s velmi dobrou kvalitou a širokým doporučením, především u řad Mobil ESP a specializovaných řad Mobil Formula ...

Do nového oleje důrazně doporučujeme pravidelně přidávat antioxidační přísadu BG115, která chrání olej proti jeho degradaci a zajišťuje oleji plnou funkci po celou dobu náplně, díky vysokému přídavku speciálních aditiv k ochraně motoru!

Uvedené 2 značky olejů netrpí vysokou chutí mnoha prodejců/spekulantů je k nám dovážet odkudkoliv (východní trhy - Ukrajina, Litva, Rusko ...), což s sebou nese mnoho rizik s jistotou pravosti maziv. Pravost našich maziv Vám garantujeme, jelikož vše nabízíme pouze z oficiálních distribucí, tedy i například oleje Castrol a Shell - které jsou z výše uvedeného hlediska při nákupu rizikové.

5. a posledním krokem je dekarbonizace palivové a výfukové soustavy, pomocí exklusivního produktu na trhu BG 208 44K Použití tohoto produktu se projevuje postupně do jeho spotřebování z nádrže, po 500 kilometrech by mělo být vše v plné formě a čistotě. Produkt se používá zcela jednoduše a to tak, že se celý obsah plechovky BG 208 44K nalije do nádrže a nádrž se naplní po okraj či do objemu 60L, pokud je větší. Dále se jezdí bez jakýchkoliv změn Vašich návyků až k hranici rezervy paliva. Pokud nalijete do nádrže BG 208 44K, nepřidávejte do paliva pro tuto nádrž žádná jiná aditiva.

Bližší informace k dekarbonizaci a k ceníku služeb naleznete ZDE.

Prevence před karbonem

Jaká je správná prevence k udržení kontinuální čistoty a jistoty provozu přímovstřikových benzínových motorů?

Jsou 4 základní věci, které je nutné dodržovat:

  1. Při každém tankování používat vhodná aditiva do benzínu. Doporučujeme kombinaci 2 typů aditiv v tomto poměru použití: 4x po sobě nadávkovat do nádrže směs benzínu s VIF Super benzín aditiv v předepsaném poměru 1:1000 či v mírně zvýšeném až do poměru 1:500 a dále každou pátou nádrž použít speciální mazací, čístící, konzervační a antioxidační aditiv BG 2026. Ten se aplikuje tak, že se na jednu nádrž o objemu 60 litrů aplikuje celá náplň 177 ml. Aditiv dejte do nádrže na pumpě vždy před tankování benzínu, aby došlo k promíchání aditiva a paliva. Tankujte do plného stavu nádrže nebo do max.60 litrů. Aditiva do jedné nádrže nemíchejte dohromady.

  2. Preventivně každých 7.500 km použijte do nádrže jednu plechovku BG 208 44K. Tím zajistíte rozklad vody v palivové nádrži, rozrušení a zničení úsad z biosložek, zahubení případných bakterií v palivu. Na úrovni spalovacího prostoru dočišťuje vstřiky a spalovací komoru se všemi zařízeními v přímém kontaktu, ve výfukové soustavě aktivně čistí lambda sondy, oxidační katalyzátor a případný filtr pevných částic. Pokud umísťujete do nádrže produkt BG208, nepřidávejte do paliva jiná aditiva.

  3. Dodržovat použití správných motorových olejů, viz. výše naše doporučení a dodržovat pravidelné výměny olejů. Pro oleje, které nejsou Longlife doporučujeme provést výměnu po maximálním nájezdu 10.000 km, u olejů Longlife je stropem 20.000 km, spíše doporučujeme již na 15.000 km. Nezapomínejte pravidelně hladinu motorového oleje kontrolovat. Pravidelně při výměně oleje provádět proplach pomocí BG109 a do nového oleje vždy přidávat antioxidační aditiv BG115 pro maximální ochranu kvality oleje a motoru díky obsahu vysoce kvalitních aditiv, tento produkt byl speciálně vyvinut pro přímovstřikové motory. Nebo můžete objednat rovnou celý KIT SET dekarbonizace pro GDI, TSI, FSI, TFSI, THP, ... motory s označením BG 6577. Nezanedbávejte též výměnu vzduchového filtru v motoru, aby se mohl motor kvalitně pro svůj výkon "nadechnout".

  4. V chladnějším období nebo po startu motoru do jeho zahřátí motor zbytečně nezatěžovat požadavkem na vysoký výkon. Motor začněte více zatěžovat až po jeho zahřátí, snížíte tak výrazně tvorbu sazí, které by se v chladném motoru díky nedokonalému prohoření paliva vytvořily.

ZÁVĚR: Pokud se budete držet plnění aspoň výše uvedených 4 pravidel, nemusíte se obávat nějakých fatálnějších a nákladných oprav či dekarbonizačních procesů.

Společnost BG Products garantuje vysokou účinnost jimi vyráběných produktů, kterou máme bohatě potvrzenou z řad našich mnoha spokojených zákazníků.

Pro Vás připravil tým společnosti Red Rider s.r.o., zabývající se profesionální dekarbonizací motorů.