Jak na čištění vstřiků u naftových i benzínových motorů

Publikováno:

Jak na čištění vstřiků u naftových i benzínových motorů

Čistič vstřiků: jak na čištění vstřiků u naftových i benzínových motorů

V současné době, především v Evropě, se kladou stále přísnější požadavky na množství produkovaných emisí ve výfukových plynech všech vozidel. Aby to byl proces udržitelný po celou dobu životnosti a provozu vozidel, je potřeba zajistit kontinuálně perfektní funkci spalovací komory v každém motoru, jelikož tento prostor je alfou a omegou všeho emisního dění. Dnes se zaměříme na velmi důležitou a velice citlivou součást motoru a tím jsou vstřikovače paliva.

Co vstřikovače v motoru dělají

Primárním úkolem vstřiků je připravit a pravidelně nadávkovat do spalovací komory směs paliva v co nejlépe spalitelném skupenství, tedy v co nejmenších částicích, laicky řečeno v mlhovině. Palivo je v tomto skupenství nejvíce hořlavé a zajišťuje tak maximálně efektivní provoz s minimem zbytkových emisních plynů. Pokud ovšem nebude vstřik fungovat správně, celý proces hoření se začne hroutit a s tím i veškeré ukazatele budou vykazovat negativní a nežádoucí hodnoty.

Jak poznat špatný vstřik

První projev může být nepatrný, ale může napovědět, například ve formě zvýšené spotřeby paliva při poklesu výkonu, dále se dá vypozorovat nevyrovnaný chod motoru, jeho chvění na volnoběh či až cukání za jízdy a to je již projev, který jsme schopni vypozorovat všichni. Horším projevem je již padání chodu motoru do nouzového režimu, kde krátkodobě pomůže motor zhasnout a opět nastartovat, ale to zpravidla vydrží do prvního vyššího zatížení motoru a nouzový režim je opět zpět.

V této fázi je již na vstřiku souvislá vrstva karbonových úsad, která brání efektivnímu rozprášení paliva ve válci. Ve velmi podobném stavu bude i okolí vstřikovače včetně stěn spalovací komory. To již motor „tluče“ na poplach! Čištění vstřiku paliva je potřeba zahájit co nejdříve.

Co pomůže udržet vstřiky v kondici?

  • (A) Aditivum do paliva, které se pravidelně přidává do nádrže před tankováním.
  • (B) Na trhu existuje nejeden speciální přípravek na čištění vstřiků, zpravidla tyto přípravky fungují zároveň jako čištění celé palivové soustavy.
  • (C) Odborná dekarbonizace vstřiku chemickou cestou, což se dá jednodušeji vysvětlit jako čištění vstřiku na motoru při jeho chodu bez nutnosti demontáže čehokoliv.
  • (D) Jako poslední a nejdražší procedurou je oprava vstřiků nebo koupě nového.

Jednotlivé body podrobněji:

(A) PREVENCE - čištění palivové soustavy

Aditiva na udržení čistoty v celé palivové soustavě. Dnes jsou na trhu vyspělé prostředky, které fungují spolehlivě jako čistič vstřiků naftových motorů nebo i čistič vstřiků benzínových motorů. Zároveň také zlepšují kvalitu paliva. 

Čistič vstřiku pro naftu je vždy samostatný produkt, to samé platí i pro čistič palivového systému benzínu. Nelze je tedy zaměnit, i když obojí míří proti úsadám podobného složení.

Aditiva VIF

Na českém trhu patří mezi nejznámější preventivní aditiva na čistění vstřiků a celkově zlepšení kvality paliva produkty od výrobce VIF s.r.o, tedy produkty VIF Super diesel aditiv letní / zimní či VIF Super benzin aditiv.

Aditiva BG

Dalšími produkty na trhu, které dokáží toho zajistit již mnohem více, jsou především přípravky od amerického výrobce BG Products. Pro naftové motory doporučujeme pravidelně v období jaro-léto-podzim používat aditivum BG225 nebo BG PD14, v zimním období BG PD14 , v menším provedení prakticky autentický produkt BG2426 nebo BG238 či BG248 (obě aditiva jsou velmi účinné v oblasti navýšení výkonu díky navýšení cetanového čísla nafty). Tato aditiva jsou prodávána v různých baleních, což je vidět v našich e-shopech jako varianty produktů.

Pro benzínové motory doporučujeme produkt BG202, BG212 nebo BG 213, vše je použitelné celoročně. Obecně platí, že při pravidelném používání kvalitních aditiv se minimalizuje tvorba karbonových úsad v celém motorovém prostoru. Kvalitní aditiva dokáží ochránit palivo před termální degradací a takové palivo dokáže pořád velmi dokonale hořet a nezanechávat za sebou žádné uhlíkaté úsady.

Důležité je též preventivně pečovat o palivový systém ve smyslu zbavení ho vody, kterou tam rádi vytváří biosložky, především díky neblahým vlastnostem etanolu. Následkem je tvorba koroze v sytému a možnost dokonce nenastartování motorů. Je zde v nabídce aditiv, který toto dokáže bezpečně a spolehlivě zajistit pro naftové i benzínové motory, a tím je produkt BG280 . Doporučujeme ho použít pravidlelně aspoň jednou ročně, ideálně před zimou nebo v případě, že vozidlo delší dobu nejezdilo a je předpoklad, že benzín, především s označením E10, nebo nafta zvodnatěly.

Problematikou benzínu E10 s mnoha užitečnými radami se velmi podrobně zabýváme v těchto 2 našich publikacích:

Náš TIP: Mnohdy je lepší kupovat běžnou naftu bez aditiv (ideálně bez biosložky) a aditiva si přidávat do paliv sám. Docílíte mnohem lepšího paliva, než pořiditelné palivo s aditivy a navíc Vás to vyjde mnohem levněji.

(B) PERIODICKÉ ČIŠTĚNÍ

Aditiva k pravidelnému čištění palivové soustavy, k dekarbonizaci vstřiků, spalovacího a  výfukového systému. Tato aditiva se používají 1-2x ročně nebo po každých 10-15.000 km. Osobně doporučujeme provádět čištění palivové soustavy při normálním ročním nájezdu 2x ročně, tedy na jaře a na podzim.

Tato skupina aditiv, to není jen obyčejný čistič vstřiků, ale u mnoha produktů se jedná o komplexní čistič palivové soustavy – tedy rozklad vody v nádrži – důležité před zimou i po ní, kdy je voda v nádrži nakondenzovaná.

Dále aditiva umí rozkládat úsady z biosložek a bakterie z nich zahubit. Umí velmi efektivně ve spalovací komoře dekarbonizovat stěny a vstřiky paliva, to samé dokáží provést v oblasti výfukových soustav včetně komponentů systému, kterými jsou katalyzátor, lambda sonda, filtry pevných částic DFP či FAP. Ty molekuly, které jsou pohlceny EGR systémem, částečně čistí i cesty zpětného vedení výfukových plynů.

Čištění palivové soustavy u naftových motorů

V oblasti čištění palivových systémů naftových motorů doporučujeme používat aditiva, která dokáží účinkovat ve všech uvedených oblastech.

Špičkovým produktem na současném trhu aditiv je jednoznačně produkt BG245, který se prodává v baleních 325 ml a 946 ml a produkt BG PD15, který se v případě většího množství úsad používá před aplikací BG 245. 

Aplikuje se přímo do nádrže před tankováním, nalije se tam celý obsah plechovky a nádrž se dočerpá do plného stavu, nebo do množství 60 litrů. Větší balení se aplikuje na 2 nádrže za sebou, opět se nejdříve nalije do nádrže aditiv (polovina balení) a dotankuje se nafta, stejně se to provede i u následující nádrže. Ještě je zde možnost pracovat s ostřejším koncentrátem, který začne ihned intenzivně likvidovat mocnější vrstvy karbonu, pokud je to nutné. Aplikace se provádí v tomto případě tak, že se nalije do nádrže celé balení 946 ml a dotankuje se do plné nádrže. V ní tímto vznikne super koncentrát, na který jezděte do poloviny nádrže, jakmile vyjedete nádrž na polovinu kapacity, dotankujte již pouze naftu opět do plné nádrže a tím se již dosáhne běžné koncentrace.

Při aplikaci produktu BG245 nepřidávejte do paliv žádná aditiva, ideální je natankovat běžnou neaditivovanou naftu, nejlépe bez biosložky.

Z konkurenčních dieselových produktů můžeme doporučit tato aditiva s uspokojivou účinností PRO-TEC Diesel System Super Cleaner, PRO-TEC CommonRail Diesel Systém Clean&Protec nebo produkty LIQUI MOLY 5128 čistič dieselového systému motoru, případně LIQUI MOLY 5156 PRO-LINE čistič dieselových systémů.

Čištění palivové soustavy u benzínových motorů

V segmentu benzínových motorů můžeme vřele doporučit produkt s garantovaným účinkem a bezpečností použití – BG208 44K. Tento produkt čistí kompletně palivový, spalovací a výfukový systém v plném rozsahu. Efektivně čistí kompletně nádrž od biosložek, rozkládá vodu v systému, ve spalovacím systému čistí komoru a vstřikovače od karbonu. Ve výfukovém systému odstraňuje houževnaté karbonové úsady z lambda sondy a katalyzátoru. Produkt BG208 44K se nabízí v balení 325 ml, což je opět obsah na 1 palivovou nádrž, vždy nalít do nádrže před tankováním celý obsah plechovky a poté dotankovat benzín do plné nádrže, či do 60 litrů.

U benzínových motorů nemá smysl dávat aditiv více, vyššího účinku se nedosáhne. Efektivnější je v případě vyššího množství úsad si to zopakovat s další nádrží opět s jednou plechovkou BG208 44K.

Z konkurenčních produktů, který bychom případně mohli doporučit, můžeme uvést produkt PRO-TEC Fuel Line Cleaner.

Náš TIP: Obecně platí, že s aditivy na dekarbonizaci v nádrži pro naftové i benzínové motory se jezdí stejně, jak jste běžně zvyklý. Není tedy nutné si plánovat delší trasy cest, aditivum funguje i po zhasnutí motoru, dokud se nevypaří.

(C)   DEKARBONIZACE VSTŘIKŮ

Dekarbonizace vstřiků

Proces prováděný odborným BG servisem, pouze s profesionální dekarbonizační chemií BG. K této činnosti má oprávnění pouze proškolený BG servis nebo přímo BG CENTRUM. Může být provedeno preventivně na požadavek zákazníky, případně se tato metoda použije, pokud to již není pro velké množství karbonu proveditelné dostupnými aditivy na trhu.

V tomto případě je chemie BG hnaná přímo do motoru, motor běží pouze na dekarbonizační chemii, která je určena přímo na čištění a dekarbonizaci motorů s přímým vstřikováním i bez něj.

Celý tento proces trvá přibližně 1-2 hodiny dle potřeby. Po této aplikaci se doporučuje nalít do nádrže BG208 44K a dotankovat benzín, v případě naftových motorů se doporučuje do nádrže aplikovat produkt BG245. Po té se již pouze jezdí a systém se kompletně dočišťuje.

Náš TIP: Nabízíme služby našeho BG CENTRUM LIBEREC – specializovaný servis na aplikace BG, včetně servisu kapalin automatických převodovek a chladících kapalin. Dále jsou zde služby kompletního autoservisu a pneuservisu.

(D) OPRAVA VSTŘIKOVAČŮ

Oprava vstřikovačů je nejdražší způsob návratu kondice vstřikování, mnohdy se musí vstřikovače kompletně vyměnit. Je to zpravidla způsobeno silně zanedbanou prevencí o naftový či benzínový motor, ve kterém se dlouhodobě hromadí karbonové úsady. Tyto úsady dosahují pro jejich vytvrzení tvrdosti diamantu, takže k totální opravě při nahromadění uhlohydrátů to je již jen kousek, jakmile vrstva překročí rozměr vůle, začne nekompromisně poškozovat povrch třecích ploch v motoru. 

Náš TIP: Prevencí dle bodu A a B se takřka zaručeně vyhnete takto fatálnímu poškození tak citlivého zařízení jako jsou vstřiky paliva. Nepodceňujte prevenci, aditivujte pravidelně.

Závěr

Aditiva vše potřebné nevyřeší, ale mohou ušetřit nemalé finanční prostředky za opravy důležitých částí motoru.

V motoru všechno se vším souvisí, jde o zajištění maximální kondice spalovacího prostoru, kde se projeví každé dílčí selhání v motoru, jako celku. Proto je potřeba provádět pravidelné výměny olejů, důležité je použít co nejkvalitnější maziva.

Vzhledem k potřebě zajistit minimální prostor pro tvorbu sazí, doporučujeme používat maziva od výrobce PETRO-CANADA, který vyrábí nejkvalitnější základový olej na světě, s čistotu 99,9%. Ideálně ve spojení s aditivy BG.

Dalším faktorem ovlivňující kondici oleje a komponentů motoru je jízdní styl samotného řidiče.

Náš TIP: Sledujte naše tipy a rady, kde se Vám snažíme průběžně podávat užitečné informace k efektivnímu provozování vozidel.

Pro vás sestavil tým společnosti Red Rider s.r.o., provozovatel e-shopů www.red-rider.cz a www.nejlevnejsi-aditiva.cz.

Dále společnost provozuje v Liberci kamennou prodejnu a servis BG CENTRUM LIBEREC.