Jaká aditiva v zimě do nafty a benzínu?

Publikováno:

Jak jste se na zimu připravili?

Podzimní a zimní období v chladných a mrazivých dnech nemilosrdně prověří připravenost vozu na toto období. Pokud toto období neodhalí u vozu žádný problém se zvládnutím zimních nástrah, tak je to především díky pečlivé prevenci či správné přípravě auta a jeho systémů na zimní období.

Předmětem tohoto článku je především příprava provozních kapalin, tak zde nebudeme zvýrazňovat používání kvalitních pneumatik, že je dobré mít v autě škrabky na led, rozmrazovače skel, sněžné řetězy a další zimní výbavu, kterou ovšem na na našem e-shopu rovněž naleznete. 

Co nás v zimě může na autě potrápit?

Každý z nás si asi prožil, že mrazy neustál akumulátor, to je věc, která přijde takřka nepozorovaně a velmi rychle. Doporučujeme pravidelně kontrolovat a průběžně nabíjet akumulátor od 4 roků stáří a výše.

Palivo a palivová soustava

Ovšem existují i skrytá rizika a o těch se zde chceme zde rozepsat podrobněji. Nejvýrazněji se to může projevit v oblasti palivové soustavy, kde se nám v průběhu roku mohou usazovat nečistoty díky přítomným biosložkám, vznikat voda především působením etanolu, který na sebe extrémně váže vodu, pokud není palivo rychle spotřebováno nebo ošetřeno aditivy. Nahromaděná voda v palivu znamená takřka jistě v mrazech stopku pro další jízdu a poměrně drahou servisní návštěvu.

Co je tedy dobré podniknout?

Především je dobré si připomenout otřelé pořekadlo, těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Ano, v kontextu dnešní doby to zní špatně, ale i toto přesně platí v oblasti prováděné celoroční péče o citlivé systémy vozu, které se Vám odvděčí svou spolehlivostí a bezporuchovostí. O to nám všem jde, aby nás auto bez komplikací dopravilo, kam máme namířeno v jakémkoliv počasí a období.

Pojďme se tedy podívat na nejdůležitější aspekt, kterým je palivový systém vozu. U spalovacích motorů se dělí na 2 největší skupiny: benzínové a naftové agregáty, takže se budeme nyní zaobírat každým druhem paliva samostatně.

1. Péče o palivový systém benzínových motorů:

Zde doporučujeme 2 úrovně péče a to:

Provádět pravidelně čištění a dekarbonizaci palivového systému

Je to nezbytné pro udržení maximální "hygieny" palivové soustavy, kde se tímto zlikvidují všechny bakterie, které přežívají v soustavách díky biosložkám. Tyto bakterie systémy zanáší a snižují průchodnost paliva jejich vedením a palivovými filtry.

Dále Vám kvalitní produkty dokáží absolutně bezpečně rozložit karbonové úsady především ve spalovací komoře a zajistit tak maximální efekt prohoření paliva s minimální produkcí nežádoucích sazí. Dokáží odstranit nečistoty i u katalyzátorů, lambda sond a filtrů GPF benzínových motorů. Dokonce pomocí zpětného vedení dokáží eliminovat úsady v EGR systému a sání.

Doporučujeme aplikovat aspoň jednou ročně, ideálně před zimou nebo každých 15.000 km použít některý z následujících produktů (pro více informací na produkt klikněte):

  • BG 208 44K Platinum 325 ml - zřejmě nejlepší a nejprodávanější produkt na trhu, který si dokáže poradit z kompletním ošetřením celé palivové soustavy. Výrobcem je americká společnost BG Products.
  • Metabond Petrol Detox 250 ml - Velmi kvalitní produkt s vysokým progresem na trhu od evropského výrobce Metabond.

Druhým důležitým prvkem prevence je pravidelné přidávání preventivních aditiv do paliv při každém tankování

V tomto případě je mnohem přínosnější pro auto kupovat benzín bez aditivace a kvalitní aditiva si přidávat sám před tankováním. Jednak víte, co si skutečně za aditiva aplikujete a také kvalita námi doporučených aditiv značně překračuje výkon všech běžných aditiv v prémiových palivech prodávaných v sítích čerpacích stanic v ČR.

Doporučujeme tedy zhlédnout tyto produkty:

  • BG 2026 Supercharge SCII 177 ml, případně ekonomičtější balení BG 2021 Supercharge SCII 3,7L - nejvýkonnější aditiv s obrovskou dávkou stabilizátorů, které palivo bezpečně upraví až na 7 měsíců, více v popisu. Výrobcem je americká společnost BG Products.
  • Metabond Megalene 250 ml - kvalitní produkt s nižší ekonomickou náročností oproti produktu BG, který je pomyslnou zlatou střední cestou v tomto segmentu.
  • VIF Super benzín aditiv 500 ml - legendární český produkt, který je neodmyslitelnou stálicí na našem trhu, výrobcem je společnost VIF s.r.o.

2. Péče o palivový systém naftových motorů:

Zde doporučujeme 2 úrovně péče a to:

Provádět pravidelně čištění a dekarbonizaci palivového systému

Zde platí v oblasti dekarbonizace stejná pravidla jako u benzínových motorů. Ovšem je zde potřeba věnovat těmto činnostem zvýšenou pozornost a případně i četnost těchto dekarbonizačních činností.

Jde o to, že naftový motor, tedy především ve studeném stavu vytváří významně více sazí a pevných částic, než v dlouhodobě teplém stavu, pro který je především koncipován. Zmiňujeme to zde z toho důvodu, že mnoho lidé používá dieslové vozy i na poměrně krátké trasy a tyto motory se díky mnohem delšímu časovému úseku k jejich prohřátí ani nestihnout řádně ohřát a již končí svou cestu. Prostor pro bežnou regeneraci systému tudíž není optimální.

Doporučujeme tedy při delších cestách používat opět jednou ročně nebo jednou za 15.000 km (u kratších tras to zkrátit na polovinu) tyto produkty:

Druhým důležitým prvkem prevence je pravidelné přidávání preventivních aditiv do paliv při každém tankování

Tato aditiva se spolehlivě starají o udržení systému v průběžné čistotě, zajišťují maximální mazání palivových čerpadel a vstřikovačů, chrání naftu před zamrznutím a proti termální oxidaci, na kterou nafta trpí při prudkém ohřátí v systému přípravy paliva vstřikovačů a následném zchlazení, pokud se přes chladič vrací zpět do nádrže.

Samozřejmostí každého zimního aditiva je bránění paliva a jeho možné parafinaci v mrazivých dnech, aby byla stále zajištěna dodávka paliva do motoru. Zde je nutné aspoň 1x za 2 roky vyměnit naftový filtr.

Doporučujeme pravidelně přidávat opět do základní nafty tyto aditiva:

A POZOR! Vše výše uvedené pochopitelně platí i pro hybridní vozy, a u nich mnohdy ještě mnohem více, jelikož palivo u nich spotřebováváte pomaleji, je tedy déle v nádrži a je vystaveno nástrahám degradace.

Ještě dodáme, že při plném využití našich doporučení je takřka nemožné, že byste měli problémy na emisních testech vozu. Je akorát potřeba mít na mysli, že nemůžete jet absolvovat emisní testy, pokud byste měli v nádrži přítomná dekarbonizační aditiva! Vždy musí být v nádrži přítomná pouze preventívní aditiva.

Jak je to u dalších náplní?

Další oblastí je samozřejmě kondice chladící kapaliny, která postupně ztrácí své vlastnosti a doporučujeme ji před zimou zkontrolovat v servisu nebo vlastními silami pomocí refraktometru na jejích odolnost vůči zmrznutí. Nezapomínejte, že je ideální ji každé 4 roky nechat ze systému vypustit a nechat umístit novou náplň.

Chladící kapalina

Pokud si nejste jisti kvalitou chladící kapaliny a výměna není momentálně možná, doporučujeme do chladící kapaliny přidat tento aditiv, který zajistí výrazné zlepšení všech požadovaných vlastností chladící kapaliny - BG 546 UNIVERSAL SUPER COOL 355 ml.

Kapalina do ostřikovačů

Další nezbytnou kapalinou jsou zimní kapaliny na čištění oken, kde doporučujeme pořizovat jen kvalitní a více spektrální kapaliny, kde rozhodně doporučujeme tyto kvalitní české produkty: Carline NANO EXCLUSIVE zimní směs do ostřikovačů -25°C 4L nebo SHERON Zimní kapalina do ostřikovačů NanoPlus -22°C, 4 L.

Motorový olej

Samozřejmě velmi důležitou provozní kapalinou je motorový olej, kde i péče o tento systém má významný vliv na lehkost chodu motoru v mrazivých nebo naopak parných dnech.

Okrajově Vám teď v tomto duchu doporučujeme provádět výměnu motorového oleje pravidelně, používat kvalitní oleje například značek Petro-Canada, Mobil či Ravenol a společně s nimi i dekarbonizační chemie.

Pro benzínové motory BG 6577 - sada pro dekarbonizaci benzínových motorů (GDi, FSi, TSi, TCe, THP) a pro naftové motory sadu BG 6575 KIT dekarbonizace DPF 3x325 ml.

Péče o motorový olej, doporučení produktů budou tématem jiného článku.

Pro vás připravil tým společnosti RED RIDER, přejeme vám mnoho šťastných a bezstarostných kilometrů ve vašich vozech.