Aditiva na zvýšení oktanového čísla

Publikováno:

K čemu slouží aditiva na zvýšení oktanového čísla

Co nám vyjadřuje oktanové číslo a čím se ovlivňuje jeho výše?

Jednoduše to vyjadřuje míru vznětlivosti paliva. Jedná se o vyjádření směsi izooktanů s n-heptanem. Dříve se benzín s vyšším oktanovým číslem získával pomocí olova, které je ovšem jedovaté, proto se upustilo od těch metod a dnes již se používají bezolovnatá paliva, kde zvyšování oktanu na úroveň např. 95 se zajišťuje pomocí manganů, aminů apod.

Jak je na tom benzín s oktanovým číslem?

Samotný benzín je velmi vznětlivá kapalina s nízkým oktanovým číslem. Například velmi hořlavý technický benzín má oktanové číslo kolem 60. Takto nízké oktanové číslo není vhodné pro používání v motorech, jelikož je tento benzín silně detonační. Proto jsou paliva při rafinaci upravována na nejobvyklejší hodnotu známé jako Natural 95, 98 či 100.

K čemu je dobrý zvyšovač oktanového čísla?

Pokud je motor v kondici a čistý, zpravidla nemá problém s detonačním hořením (lidově samozápaly). Ovšem pokud je v motoru ve spalovacím prostoru nahromaděný karbon, zvyšuje se tak díky zmenšenému objemu spalovacího prostoru pracovní tlak, což s sebou nese právě předčasné vznícení benzínu, které má za následek „podpalování“ ventilů a pálení katalyzátorů. V tomto případě se to dá řešit 2 způsoby.

Řešení problému i prevence

Buď provedeme zvýšení oktanového čísla benzínu pomocí chemie, například pomocí produktu WYNN’S Octan 10+, který svým objemem lahvičky 325 ml zvýší oktanové číslo o 2 až 5 jednotek pro 40 až 70 litrů paliva.

Nebo druhou metodou eliminace samozápalů se použijí aditiva (zejména doporučujeme BG 208), která efektivně odstraní karbonové úsady ze spalovací komory a ventilových sedel, což vrátí motoru jeho výchozí vlastnosti nastavené výrobcem.

Pokud je u Vašeho vozu doporučeno palivo s vyšším oktanovým číslem, zvyšovač je dobré mít stále ve voze, jelikož ne vždy můžete na svých cestách v okamžiku potřeby tankování narazit na čerpací stanici, která prodává více oktanová paliva. V tomto okamžiku Vás tyto produkty vždy „zachrání“ před tankováním méně vhodných paliv do vašich vozidel.

Pro které motory je aktuální používání paliv s vyšším oktanovým číslem?

Je to prakticky pro většinu dnešních nejnovějších přímo vstřikových motorů typu GDI, TSI, FSI, TFSI, THP apod. všech objemových kategorií.

Samozřejmostí jsou motory vyšších výkonností ve sportovních vozech. Tyto typy motorů se obecně potýkají se značným problémem tvorby a usazováním sazí v oblasti sání a právě i spalovací komory.

Stále více se u nás na dekarbonizacích motorů řeší odstraňování karbonu z prostoru sání, vše provádíme pomocí techniky a chemií od výrobce BG Product. Zvyšování oktanového čísla doporučujeme provádět pomocí produktů Wynn's Octan 10+ či Liqui Moly 21280. Oboje aditiva dokáží svou náplní ošetřit paliva v objemu 40 -70 litrů v nádrži. Produkt Wynn’s vychází cenově optimálněji, než produkt od LIQUI MOLY.

Jak zabránit usazování karbonu v motoru?

U benzínových motorů platí stejná pravidla, jako u mnohem exponovanějších dieselů v oblasti prevence tvorby sazí. Jediný a zásadní rozdíl je ten, že se na to používá zcela jiná chemie.

Do paliv doporučujeme pravidelně přidávat aditiva, která průběžně a efektivně brání tvorbě sazí díky lepšímu hoření paliva. Optimální kombinací je používání aditiv VIF Super benzin aditiv a BG 2026 Supercharge II SC v poměru 4 tankování ošetřit paliva pomocí aditiv VIF a každé páté tankování aplikovat aditiv od BG.

Jako prevenci doporučujeme jednou za 7500 -15000 km dle povahy ježdění používat dekarbonizační aditiv BG 208 44K PLATINUM. Tento aditiv dokáže efektivně čistit palivovou soustavu, spalovací komoru včetně vstřiků a výfukovou soustavu (dekarbonizace katalyzátorů a lambda sond).

Doporučení všem motoristům na závěr:

Nevíte si rady s výběrem vhodných aditiv? Neváhejte nás kontaktovat.

Vše potřebné jsme schopni vám dodat na našich e-shopech www.red-rider.cz nebo www.nejlevnejsí-aditiva.cz, popřípadě na naší kamenné prodejně v Liberci.